خطرناکتر از فیلمهای یادشده، برخی از بازیهای رایانهای (کامپیوتری) میباشند؛ این بازیها بیشتر در خارج از ایران -و با انگیزهٔ تجاری و درآمدزایی[1] و بعضاً نفوذ و تهاجم فرهنگی[2]- ساخته شده و سپس به زبان فارسی دوبله گشته و برای رد گُم کُنی، اغلب با عناوین و تصاویر مثبت در قالب بازیهای فکری، ورزشی، ماجرایی، مسابقهای، ماشین سواری، استراتژی، مبارزهای، تیراندازی و... در بازار به فروش میرسند! و نهایتاً به لحاظ فرهنگی، منجر به تحقق سه هدف شوم میشوند:
1. ترویج بیعفتی و انحرافات اخلاقی؛
2. ضدیت با ایران و اسلام؛
3. خشونتگرایی.
در ترویج انحرافات اخلاقی، بهعنوان مثال، یکی از گناهان کبیره همجنسبازی میباشد (Homosexuality) لیکن عادی جلوه دادن آن بهعنوان یکی از گرایشهای طبیعی جنسی و عاطفی، بهطور فزایندهای در بازیهای رایانهای در حال گسترش است و حتی بازیهایی از قبیل FifaManager نیز گرایش به همجنس را در انتخابهای شخصی بازیکن گنجاندهاند. بازیهای بسیار معروفی نظیر Sims، و Mass Effect و Last of Us نیز این مسأله را مورد توجه و تأکید قرار دادهاند.
در فرهنگ اسلامی ما، ارتباط با نامحرم، مصرف مشروبات الکلی، قمار و... نامشروع و غیر اخلاقی است. این بدان معناست که جامعه، استفادهٔ از این موارد را نمیپذیرد و نوجوان در دنیای واقعی امکان دسترسی به این موارد را ندارد، ولی با مراجعه به دنیای مجازی به خواسته خود دست مییابد. او در بازی و دنیا مجازی آن، مشروب میخورد، قماربازی میکند، با نامحرم ارتباط میگیرد و حتی به همجنسبازی یا حیوانبازی میپردازد و همه این موارد در صورتی اتفاق میافتد که کسی مانع او نمیشود. بازیگران بازیهای رایانهای، با شخصیت بازی همذات پنداری میکنند و خود را در دنیای خیال، به جای او میگذارند.[3] این مسئله باعث تغییر ناخودآگاه رفتار آنها میشود بدون اینکه خود متوجه شوند. بهعنوان نمونه، یکی از بازیهای خطرناک در این زمینه، بازی «سیمز»(Sims) است. در این بازی، کودک و نوجوان میتواند شخصیت خود را از نظر جسمی و رفتاری بسازد و سپس با هرکس که دوست داشت ارتباط بگیرد. این بازی در محیطی بدون خشونت انجام میشود و فرد با دوستان نامحرم خود به حمام، استخر، اتاق خواب و... میرود و هرکاری را که دلش بخواهد انجام میدهد! از جمله همجنسبازی با دوستان، زنا با نامحرم، مصرف مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر و... !!
و اما در ترویج ضدیت با ایران اسلامی، بهعنوان نمونه، بازی «جهنم خلیج فارس» ساخته شده است که به بازی«یا مهدی» معروف میباشد. این بازی در جهت شرطی کردن کودکان و نوجوانان در مقابل شعار «الله اکبر» و «نام مهدی» و به منظور ایجاد تنفر از این دو حقیقت بزرگ اسلامی و شیعی طراحی گشته است. در این بازی به کودکان و کاربران تعلیم داده میشود که بیتوجهی بازیگر به «شعار الله اکبر» و غفلت از مبارزه با مدافعان این شعار و همچنین غفلت از گویندگان شعار «یا مهدی» مساوی با کشته شدن یا از دست دادن امتیاز یا اخراج از بازی است!
ویژگی مشترک این بازیها، استفاده از نمادها و نشانهای اسلامی است. نمایش مکانهای منقّش به تصاویر اسلامی، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریستها، استفاده از مکانهای مذهبی مسلمانان مانند مسجد که محلهای تجمع تروریستها میشود و عمدتاً تک تیراندازها بالای منارهها یا مساجد موضع گرفتهاند و بهسوی شما تیراندازی میکنند.
استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریستها، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن.
نمونه دیگر بازی «سام ماجراجو» در پرسپولیس است. در این بازی در اوایل قرن 22، زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانی قرار میگیرد و نوع بشر در معرض نابودی کامل است. در این بازی شیاطینی به اهریمن جهانی کمک میکنند. یکی از این شیاطین کامیکاز بیسر(Behead kamikaze) است. او یک سرباز است که اهریمن جهانی او را زنده کرده است. این موجود به شکل یک انسان بدون سر است (بدون سر بودن او به معنای نداشتن عقل، شعور و منطق است!).
بازی دیگر «آی جی آی» (IGI) نام دارد؛ در یکی از مراحل بازی آی جی آی، شما در لیبی وارد عملیات میشوید که صدای قرآن و صلوات به گوش میرسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریستها به صدای رادیو فارسی ایران گوش میدهند.
در بازی Shattered Spear ، ایران نیروگاه اتمی عظیمی در مناطق کوهستانی شیرکوه تاسیس کرده است و در آن، در حال ساخت تسلیحات هستهای میباشد. در انتها، رنجر آمریکایی به تنهایی موفق میشود مرکز هستهای و انبار سلاحهای کشتار جمعی ایران را از بین ببرد.
بازیهای اینترنتی معروف خارجی نظیر Rife، leagu of legend، Aion، EVE World of Waracraft نیز شبکهای را برای خروج ارز از کشور شکل دادهاند و به واسطه درآمدزایی بسیار بالا، رشد سایتهای ایرانی برای دلالی و فروش اِکانتها و گُلدهای بازی را موجب شدهاند.
و اما در ترویج خشونت، باید گفت که خشونت در بازیهای رایانهای اخیراً وارد فاز جدیدی شده و تنوع در وحشیگری را به اوج رسانده است. به عنوان مثال خوردن اعضای داخلی بدن انسان، کشتن به وسیله ابزارهای غیر متعارف همچون اره برقی، خوردن جنین، مُثله کردن اعضای خانواده، آموزش انواع شکنجه و... . بازی رایانهای Grand Theft Auto V پرفروشترین و پرطرفدارترین بازی رایانهای در سال 2013 در دنیا است که در ایران نیز طرفدارانی دارد. این نسخه از بازی، کلکسیونی از اعمال بزهکارانه را به تصویر کشیده و بازیکن را در نقش یک خلافکار حرفهای قرار میدهد.
برخی از آسیبهای جسمی و روانی اعتیاد به بازیهای رایانهای
آسیبهای جسمانی عبارتند از: ضعف و خشکی چشم؛ سردرد و تاربینی؛ درد گردن و شانه؛ آسیب ستون فقرات؛ آسیب کتف و مچ؛ تبخیر آب بدن؛ افزایش وزن و چاقی؛ تشدید صرع و... .
آسیبهای روانی عبارتند از: هیجانهای کاذب؛ کاهش عواطف؛ افزایش خشونت طلبی؛ پرخاشگری؛ افزایش انزوا طلبی؛ احساس تنهایی؛ اختلال رفتاری؛ نابهنجاری در گفتار؛ خانوادهگریزی؛ فرار از درس و مدرسه؛ دور شدن از شخصیت واقعی خود.[4]
راههای پیشگیری از آسیبهای بازیهای رایانهای
1. جایگزین نمودن تفریحات سالم و نرمشها و ورزشهای مفید و بازیهای پرتحرک، همراه با تشویق والدین. البته اگر خود والدین در این برنامهها مشارکت داشته باشند تأثیرش بیشتر خواهد بود.[5]
2. آشنایی والدین با بازیها و کنترل دقیق آن از هرجهت و یا دستکم مراجعه به نظر کارشناسان متعهد در این خصوص و عدم اطمینان به هر نوع بازی و لو تحت عناوین فریبنده ورزشی و مسابقهای و... .
3. نظارت و کنترل کودکان در هنگام بازی.
4. تنظیم زمان و مدت بازی کودک (محدود و برنامهریزی شده).
5. استراحت الزامی در میان نوبتهای کوتاه بازی (پرهیز از بازی پیوسته و عمیق شدن در آن).
6. قرار دادن وسیله بازی در معرض دید دائم والدین (در اتاق کودکان نباشد).
7. استفاده از امکانات سخت افزاری مناسب و استاندارد (میزو صندلی، نور صفحه نمایش و...).
8. آموزش نحوه نشستن صحیح پشت رایانه و عادت دادن کودکان به افزایش پلک زدن.
مهمترین راهکار مواجهه با بازیهای رایانهای
برخی معتقدند تهیه بازیها از فروشگاههای مجاز و خرید نسخههای اصلی که توسط سازمان ESRA (نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانهای ایران) بررسی شده است کفایت میکند؛ زیرا با تکیه بر مبانی اسلامی، جامعهشناسی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس معیارهایی نظیر خشونت، ترس، مواد مخدر، محتوای جنسی، ارزشهای مذهبی، هنجارهای اجتماعی و...، تعیین گروه مخاطب انجام شده است و در قالب برچسبهای مشخص، در گوشه پایین سمت چپ جلد بازیها نصب شده است.[6] ولی آیا واقعاً اینگونه است؟!
در پاسخ میگوییم: واقعیت اینگونه نیست! زیرا هم برچسبهای تقلبی وجود دارد و هم تجربه نشان میدهد همین وزارت ارشاد اسلامی به آهنگها، کنسرتها، آوازها و تئاترهایی مجوز داده که هیچ کارشناس متعهد و دلسوزی آن را مجاز نمیداند! بنابراین تا جایی که ممکن است فرزندانمان را از عادت به بازیهای رایانهای باز داریم و بازیهای پرتحرک را جایگزین آن نماییم و اگر نتوانستیم دستکم در انتخاب بازیها، نهایت دقت و کنترل را بهخرج دهیم و اندک اندک آنها را از هر نوع بازی رایانهای منصرف کنیم چراکه آسیبهای جسمی و روانی این بازیها (حتی مفید آن) غیر قابل انکار است![7]
متأسفانه در کشور ما نظارت بر بازیها، بسیار ضعیف است و گویا در بین مسئولین همّتی در این زمینه وجود ندارد! بهطوری که بازیهای کاملاً جنسی به وفور و با قیمت ارزان و با پوششها و تصاویر عادی و فریبنده به فروش میرسد و والدین هم به فروشندگان اعتماد کرده و آنها را خریداری میکنند! و حال اینکه همین بازیها در کشورهای غربی، اولاً به افراد بالای 20 سال فروخته میشود تا فقط خودشان بازی کنند، آن هم با هزینهای بالای 100دلار و با ثبت مشخصات فردی، تا در اختیار کودکان قرار نگیرد، زیرا فروشنده اگر در اختیار کودکان قرار دهد حدود 2هزار دلار جریمه میشود! و ثانیاً تصویر روی قاب کاملاً مستهجن و مبتذل است و روی آن هم آشکارا نوشته شده Hot Sex (سکس داغ) تا خریدار به درستی بداند که چه میخرد.[8]
در پایان لازم به یادآوری است که در چنین فضایی، پرهیز از همۀ این دیدنیها و هزاران نمونۀ همانند آنها بسیار مشکل است مگر اینکه فرمان اِلاهی در آیه شریفۀ [9] را همواره نصبالعین خود و فرزندانمان قرار دهیم و هر لحظه، خود را در محضر خدا ببینیم و این معنا را به بهترین وجه ممکن به فرزندان خود بیاموزیم.
[1]. به عنوان مثال، بازیکنان ایرانی «کلش آو کلنز» Clash Of Clans در سال 94 مجموعا 132 میلیارد تومان برای این بازی هزینه کردهاند. منبع: http://jplus.jamaran.ir/tech/?p=27027
[2]. حجتالاسلام علوی -وزیر اطلاعات دولت یازدهم- تصریح کرد: بازیهای رایانهای را از مصادیق نفوذ میدانیم و وزارت اطلاعات بر این بخش هم به عنوان یکی از مصادیق نفوذ، اشراف اطلاعاتی کامل دارد و همانگونه که اجازه نفوذ تروریستها را نداده، این بخش از مصادیق نفوذ را نیز تحت نظر دارد و اجازه شکست اطلاعاتی در این زمینه را نخواهیم داد. (تابناک: کد خبر: ۶۳۵۰۵۷ مورخه ۴ آبان ۱۳۹۵).
[3]. همذاتپنداری یا همانندسازی، اصطلاحی در روانکاوی است که فرد تمایل زیادی به احساس ارزشمندی دارد، و به همین جهت از طریق متصل کردن خود به یک شخص، گروه، یا سازمانی که مهم بهحساب میآیند احساس غرور میکند. انتخاب مُد، یا حتی طرز حرف زدن یا رفتارهای دیگر میتوانند نمونههایی از همانندسازی باشند، به این شرط که فرد را از لحاظ روانی به افرادی که وی آنها را موفق، قدرتمند، یا جذاب میداند، نزدیکتر سازد. پوشیدن تیشرتها یا ژاکتهایی که آرم تیمهای ورزشی، شرکتهای تجاری، یا سازمانهای مختلف را دارد نیز نمونهای از همانندسازی است. تقلید کردن پسر از پدر و دختر از مادر نیز نوعی همانندسازی سالم است. در این حالت، کودک با والدین خود همانندسازی میکند (ارزشهای آنها را درونیسازی میکند) و بهاینترتیب، از تنبیه شدن بهدلیل درپیش گرفتن ارزشهایی متضاد اجتناب میکند. پیوستنِ یک نوجوان بدون اعتمادبهنفس به گروههای شبهنظامی یا نظامی نیز نوعی همانندسازی است. اگر به اصلِ آلمانیِ این اصطلاح (Identifikation) نگاه کنیم، میتوانیم بگوییم که در این مکانیسم دفاعی، فرد، هویّت (Identität) یک شخص دیگر را، تا حدی، بهخود میگیرد. (منبع: ویکی پدیا)
[4]. ر.ک: بازی لغزنده است! راهنمای آموزشی والدین و بازیهای رایانهای، دفتر پژوهش موسسه فرهنگی، هنری خراسان، 1391.
[5]. متأسفانه برخی از فروشندههای بازیهای رایانهای میگویند: «بعضی از والدین به ما مراجعه کرده و از ما میخواهند بازیای به آنها بدهیم که فرزندشان را مثلاً دو هفته در خانه نگه دارد و مشغول نماید!!». این یعنی نهایت بیتدبیری و آسیب زدن به فرزند از نظر جسمی و روانی!
[6]. رده بندی سنی بازیهای رایانهای ایران ESRA
[7].پدران و مادران و مربیان گرامی توجه داشته باشند که تجربه نشان داده برخی از والدین بعد از آگاهی از آسیبهای بازیهای رایانهای، برای حذف این بازیها، رفتار خشن و شدید از خود بروز دادهاند و اتفاقا همین رفتار، سبب شکاف بین اعضای خانواده و گاهی قطع ارتباط کامل (قهرهای بسیار طولانی) والدین و فرزندان گردیده و در اکثر موارد زمینهساز بزهکاریهای جنسی در فرزندان شده است. بنابراین تذکر این موضوع به والدین بسیار ضروری است که باید با تدبیر و احتیاط و گام به گام و با حفظِ ارتباط با فرزندان و مشورت با کارشناسان نسبت به جایگزینی و حذف بازیهای مخرب اقدام نمایند.
[8]. منبع: نشست تخصصیِ کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسیِ پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد مورخه28آبان1395 تحت عنوان: «نقد و بررسی بازیهای رایانهای و نقش آن در انحرافات جنسی» توسط استاد مدبّر کارشناس بازیهای رایانهای.
[9]. نور(24) آیه30. «به مؤمنان بگو دیدگان خود را [از نگاه به نامحرمان و محرکهای جنسی] فرو گیرند و عفاف ورزند؛ این برای آنان پاکیزهتر است؛ خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است!».
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع
موضوعات مرتبط: . :: درســــــــنامه عفـــــــــــاف :: . ، خانواده و مراقبت های جنسی فرزندان ، تربیت جنسی فرزند 6 تا 12 سال (تا سن بلوغ)
برچسبها: تربیت جنسی , تربیت جنسی فرزندان , خانواده و مراقبت های جنسی فرزندان , کودکی آیتالله سبحانی | سند 2030 باید ابطال شود!...
ما را در سایت آیتالله سبحانی | سند 2030 باید ابطال شود! دنبال می کنید
برچسب : تربیت,فرزند,نظارت,كنترل,رایانه, نویسنده : efaf-amin بازدید : 167 تاريخ : پنجشنبه 30 شهريور 1396 ساعت: 20:26