تربیت جنسی فرزند (از سن تکلیف تا 17 یا 18 سالگی) (4) توجه دادن به فواید عفافگرایی

ساخت وبلاگ

انسان موجودی کمال‌طلب می‌باشد و وقتی بداند چیزی برای او مفید است و او را به کمال می‌رساند نسبت به آن راغب می‌شود و درصدد تحصیل آن برمی‌آید. از همین‌رو اگر نوجوان بداند که عفاف و پاکدامنی برایش بسیار مفید و حیاتی است و او را به رشد و کمال می‌رساند در این جهت تلاش می‌کند و خود را به این صفت نیک می‌آراید.

 بنابراین توجه دادن نوجوان به اهمیت و فواید عفاف‌گرایی و پاکدامنی بسیار حائز اهمیت است. به‌ویژه که در این‌میان با داستان‌های قهرمانان عرصه عفاف‌گرایی و پاکدامنی آشنا می‌شود و آنان را الگو و سرمشق عملی خود قرار می‌دهد.

ناگفته نماند که بیان فواید عفاف‌گرایی از دیدگاه‌ قرآن کریم و روایات اسلامی تأثیر بسیار زیادی بر روی انسان دارد و البته بیان فواید از دیدگاه‌ جامعه‌شناسی و روانشناسی و پزشکی نیز مفید است.

لازم به یادآوری است که فایده‌های گوناگون عفاف‌گرایی در درس یکم (از بخش نخست) درسنامۀ عفاف آمده و والدین گرامی شایسته است آنها را فرا گیرند و نوجوان خود را به آنها توجه دهند و یا دست‌کم بستر آموزش آن را توسط مربیان توانمند فراهم آورند و یا پیگیر آموزش آن در مدارس فرزندان خود باشند.[1]

7-9- توجه دادن نوجوان به زیان‌های بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی

از آنجا که انسان حُب ذات داشته و خودش را بسیار دوست دارد وقتی بداند چیزی برای او زیان‌آور است نسبت به آن بی‌رغبت می‌شود و از آن فاصله می‌گیرد، از همین‌رو اگر نوجوان بداند که بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی برایش آسیب‌زا است سعی می‌کند مرتکب آن نشود.

بنابراین توجه دادن نوجوان به زیان‌های جسمی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی بسیار حائز اهمیت است. به‌ویژه که در این میان از داستان‌های عبرت‌انگیز منحرفان، درس عبرت می‌گیرد و از این‌که همانند آنان شود، می‌پرهیزد.

لازم به ذکر است که زیان‌های گوناگون بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی در درس دوم از بخش نخست «درسنامۀ عفاف» آمده و والدین گرامی شایسته است آنها را فرا گیرند و نوجوان خود را به آنها توجه دهند و یا دست‌کم بستر آموزش آن را توسط مربیان توانمند فراهم آورند و یا پیگیر آموزش آن در مدارس فرزندان خود باشند.[2]

8-9- توجه دادن نوجوان به شیوه‌های عفاف‌ورزی

پس از ایجاد انگیزه از طریق توجه دادن نوجوان به فواید عفاف‌گرایی و پاکدامنی، و زیان‌های بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی، گام بعدی آموزش شیوه‌های عفاف‌ورزی است که از طریق رعایت عفاف در حوزه‌های بینایی، گویایی، شنوایی، چشایی، بویایی، بساوایی و رعایت عفت در پوشش، خلوت، اختلاط، رفتار، اندیشه و خیال، و عشق و دوستی و ارتباط تحقق می‌یابد که به طور مفصل در بخش دوم «درسنامۀ عفاف» در قالب سیزده درس آمده است.[3] به‌عنوان مثال در درس عفتِ در پوشش، اشاره شده که یکی از عوامل تحریک، جنس و مدل لباس است؛ لباس‌های زیرینِ تنگ و چسبان و یا زبر و یا بسیار نرم، سبب تحریک اندام جنسی می‌شود و زمینه انحرافات گوناگون را فراهم می‌آورد[4] که لازم است والدین گرامی مراقب باشند و از خرید و استفاده چنین لباسهایی خودداری ورزند.

و یا در درس عفتِ در خلوت و اختلاط نیز مطالبی آمده که والدین گرامی باید از خلوت و درهم‌آمیختن دخترها و پسرهای نوجوانشان که اغلب در روابط خانوادگی اتفاق می‌افتد پیشگیری کنند همانند روابط خانوادگی میان دوستان و همکارانِ والدین و همسایگان و به‌ویژه روابط فامیلی میان خاله و دایی و عمو و عمّه.

شکی نیست که این اختلاط‌ها به‌طور طبیعی و غریزی، مسائل عشقی و شهوانی فرزندانشان را تحریک می‌کند و انحرافات گوناگونی را در پی می‌آورد، انحرافاتی همانند: نظربازی و چشم‌دوانی، گفتگوهای غیرضروری، ارتباط تلفنی و پیامکی، نامه‌پراکنی، خیال‌پردازی و دل‌مشغولی‌های ویرانگر، خودارضایی و... .

دکتر علی قائمی -روانشناس- معتقد است زندگی در محیط مختلط در سنین قبل از تمیز، با حفظ ضوابطی اگر روا باشد برای سنین بعد از تمیز به‌ویژه از حدود 9 سالگی به بعد روا نیست... کمترین آسیب اختلاط برای پسر و دختر، پیش رسی جنسی است.[5]

از این‌رو اگر پدر و مادرها می‌خواهند فرزندانی سالم و پاک و عفیف داشته باشند می‌بایست در عروسی‌ها، میهمانی‌ها و نشستن بر سر سفره‌ها، مسأله عدم اختلاط دختران و پسرانشان را رعایت کنند و باید بدانند که اگر صلۀ رحم و رفت و آمد خانوادگی، به بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی فرزندانشان بیانجامد آن صلۀ ‌رحم و دید و بازدید، هیچ ارزشی ندارد!

البته با اندکی تدبیر و برنامه‌ریزی می‌شود صلۀ رحم‌ها و میهمانی‌ها را به‌گونه‌ای برپا نمود که این آسیب‌ها را در پی نداشته باشد. دختر گرامی امام خمینی ؟ره؟ در این‌باره می‌گوید:

ایشان (امام) در مقابل بیرونی و نامحرم خیلی سخت‌گیرند. الان (سال67) پسرهای من و احمد آقا 15ـ 16ساله‌اند و ما یک‌روز اگر منزل آقا (امام) برای ناهار دعوت شویم، پسرها حقّ آمدن ندارند. یا اگر هم بیایند ما خانۀ خانم (همسر امام) می‌نشینیم و سفره می‌اندازیم و آنها منزل احمدآقا. آن هم برای این‌که پسرها و دخترهای اهل‌ فامیل و خانه، باهم غذا نخورند، نه ‌فقط سرسفره؛ بلکه حتی سلام هم، به‌هم نمی‌کنند چون واجب نیست... به‌هرحال در مورد این میهمانی‌رفتن خانم‌ها و آقایان و با هم و دور هم نشستن در میهمانیها، ایشان همه را حرام می‌دانند....[6]

ناگفته نماند در راستای عفت در خلوت و اختلاط، می‌بایست به عفت در معماری خانه نیز اهمیت داد و آثار سوء معماری اُپن (که سبب اختلاط و چشم‌دوانی و ارتباطات نامشروع می‌شود) را با نصب پرده یا پارتیشن و یا دکوراسیون مناسب، از میان برداشت.

یک پرسش و پاسخ

اگر فرزندمان گرفتار عشق‌ و رابطه با جنس مخالف شده باشد، برای رهایی او از این دام خطرناک، چه کنیم؟

در درس سیزدهم از جلدیکم درسنامه عفاف، مطالبی مفصل در این زمینه آمده و راهکارهایی نیز بیان گشته، که لازم است به آن مطالب مراجعه شود.[7]


[1]. البته راه اساسی‌تر، پیگیری برای گنجانیدن این مباحث در کتب درسی می‌باشد. که خوشبختانه در بند سوم از وظایف 21گانه آموزش و پرورش در امر گسترش فرهنگ عفاف که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، آمده است: «3ـ گنجانیدن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفه آن برای دانش آموزان در کتب درسی کلیه مقاطع تحصیلی».

برای پیگیری مباحث عفاف‌گرایی و فواید عفاف‌ورزی می‌توان به پایگاه اینترنتی «کانون فرهنگی تبلیغی امین» نیز مراجعه نمود.

[2]. لازم به یادآوری است که در قالب تفاهمنامه‌ای میان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و اداره کل آموزش و پرورش (در سال‌های 91 الی95) پنج هزار جلسۀ گفتمانی عفاف بر اساس «درسنامۀ عفاف» در مدارس خراسان برگزار گردید که مورد استقبال 94 درصد دانش‌آموزان قرار گرفت.

[3]. این مطالب را نیز شایسته است والدین گرامی فرا گیرند و نوجوان خود را به آنها توجه دهند و یا دست‌کم بستر آموزش آن را توسط مربیان توانمند فراهم آورند و یا پیگیر آموزش آن در مدارس فرزندان خود باشند و یا حداقل به سایت «کانون فرهنگی تبلیغی امین» مراجعه کرده و محتوای درسنامه عفاف و شیوه‌های عفاف‌ورزی را از آنجا دریافت کنند. kanoon-amin.ir

[4]. روان‌شناسان می‌گویند: «گیرنده‌های حسی، بخصوص گیرنده‌های پوست نقش به‌سزایی در تحریک سایق جنسی دارند، لباس‌های تنگ و برخی از تحریکات دیگر موجب به‌کار افتادن مکانیزم تحریک‌کننده سایق جنسی است.» (روان‌شناسی عمومی دانشسرا، ص96). هم‌چنین در بارۀ کیفیت لباس‌« زیر» باید دقت شود به‌گونه‌ای‌که نباید تنگ و چسبان باشد و نیز نباید بسیار نرم یا بسیار زبر. و از مواد کاملاً نفتی هم ساخته نشده باشد. زیرا لباس زیر اگر از جنس مواد نفتی یا پشم و کرک و یا تنگ و چسبان باشد در اثر ایجاد گرما، سبب افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود و در نتیجه تحریکات جنسی نیز بیشتر می‌گردد و برای مردان نارسایی‌های دیگر همانند عدم باوری هم در پی خواهد داشت. (ر.ک: خانواده و مسائل جنسی کودکان، ص65و67، علی قائمی، تهران: انجمن اولیا و مربیان، چاپ شانزدهم1390).

[5]. خانواده و مسائل جنسی کودکان، ص71 72.

[6]. مجلۀ شاهد، ش159، تیرماه 67، ص15.

[7]. درسنامه عفاف، فرید محمدی مقدم، مشهد مقدس: انتشارات اعتقاد ما، پاییز1394.

برای دسترسی به مباحث درس سیزدهم درسنامه عفاف، می‌توان به پایگاه اینترنتی «کانون فرهنگی تبلیغی امین» نیز مراجعه نمود. kanoon-amin.ir


موضوعات مرتبط: . :: درســــــــنامه عفـــــــــــاف :: . ، خانواده و مراقبت های جنسی فرزندان ، تربیت جنسی فرزند از سن بلوغ تا 17 یا 18 سالگی
برچسب‌ها: تربیت جنسی , تربیت جنسی فرزندان , خانواده و مراقبت های جنسی فرزندان , سن بلوغ آیت‌الله سبحانی | سند 2030 باید ابطال شود!...
ما را در سایت آیت‌الله سبحانی | سند 2030 باید ابطال شود! دنبال می کنید

برچسب : تربیت,فرزند,تکلیف,سالگی,فواید,عفافگرایی, نویسنده : efaf-amin بازدید : 165 تاريخ : پنجشنبه 30 شهريور 1396 ساعت: 20:26